2010/05/30

Singoallaprickar till Stora Syster!


Efter lååång väntan har jag äntligen lyckats få biblioteket att fjärrlåna Ulla Welinders "Sy og strike bornetoj 0-3 år" - och där finns det ett mycket bra mönster på singoallaklänning. Som det ofta kan vara är det som ser enklast ut svårast att få till snyggt så även om modellen till singoallaklänning är enkel så behövs det ett välskuret mönster för att få ett snyggt fall på tyget - så det var med stor förväntan som jag klippte till och sydde den allra första klänningen.


Den här är gjord så enkel som möjligt, bara fållad i nederkant och med resårband i kanaler i ärmslut och halslinning. Att den blev så enkel berodde nog mest på min otålighet att äntligen få prova mönstret;)
Jag gillar modellen, den är ganska smal, lagom för en späd 4,5-åring - framöver tänkte jag prova kantband och sprund i halsen.
Orginalmönstret har en liten volang på 4-5 cm nedtill, först tyckte jag att det verkade onödigt men när tyget är lite enklare så ger klänningen lätt intryck av att vara ett nattlinne - något som jag tror försvinner med en volang (och kanske även kantband).

Stora Syster fick själv välja av de tyger som fanns hemma, det var ganska få och trots (eller kanske pga;) försök från min sida att få henne att välja något av de mer retroinspirerade tygerna, så ville hon absolut ha det här prickiga.
Jag var rädd för att det skulle bli för clownaktigt med alla prickarna men det funkar bra tycker jag.

8 kommentarer:

  1. Jättefin ju! Jag vill gärna ha ett singoalla mönster till barn också. Ska nog försöka rita ett... nån dag... Eller så.. =o))
    Förstår att tösen är nöjd!

    SvaraRadera
  2. Det är ju helt rätt med prickigt just nu! Modemedveten tjej!! :-) Nu ska jag sy klart Fiffilurens singoalla.

    SvaraRadera
  3. Asch, glömde säga att den blev kanonfin!!

    SvaraRadera
  4. så fin singoalla DU har sytt! älskar prickar!
    Roligt att du kikade in hos mig så jag hittade dig =)

    SvaraRadera
  5. Härlig klänning. Älskar prickar.

    SvaraRadera
  6. Jättefin singoallaklänning, det är ju härligt med prickar! =)

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket!
    Stora Syster redan har bättre känsla för vad som funkar än jag - bara att falla till föga och inse det;)

    /Lena

    SvaraRadera
  8. Hej! Vad kul att du ville vara med i min tävling, nu vet jag ju att du finns- snart i min blogglista också :-D

    Vilken jättefin klänning, jag är svag för både modellen och färgställningen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...