2010/11/01

Bokpåse till dagis!

På Stora Systers förskola ska de starta ett litet bokprojekt där varje barn i tur och ordning får ta med sin favoritbok, läsa med de andra och prata om varför de tycker om just den boken.
Till det önskade de sig en speciell bokpåse.






Stora Syster valde tygerna och provade en oändlig rad av knappar för att hitta den som var snyggast.

Jag har aldrig sytt applikationer, men har varit väldigt sugen på att prova. De här bokstäverna fick jag på plats genom att ha vliseline på baksidan av tyget när jag klippte ut bokstäverna och även på det orange tyget. Sedan satte jag en liten "dutt" med lim på bokstäverna, nålade fast dem och sydde med tät sicksack i kanten. Det funkade men så särskilt snyggt blev det kanske inte - det var ffa svårt att få till sicksack kanten snyggt och jämt, det krävs nog en hel del övning. Kul var det i alla fall så nu ska jag se till att få lite bättre tillbehör för applikationssömnad.
Hos Kokalal/Blomma åker vagn kan du hitta en suverän beskrivning på hur man gör applikaitoner och vad som behövs.




Insidan är sydd i ett grön-vit mönstrat tjockare bomullstyg. Från början var det tänkt som utsida på påsen men bokstäverna passade inte alls på ett mönstrat tyg så insidan fick bli utsida och vice versa.



Det var en mäkta stolt liten Stora Syster som promenerade i väg med påsen i morse.
Boken som hon valde till premiären av bokläsningen blev Pernilla Stalfelts helt suveräna "Bajsboken".


Tyg: oranget lakan. Bokstäverna är från en väldigt fin, färgglad o mönstrad 70-tals kjol. Insidan är en fd duk i stadig vävd bomulls, köpt på loppis.
Knappar: SnapSource.

3 kommentarer:

  1. Javisst- jag är för bokpåsar! Vad cool den blev, inget fel på applikationsgörandet här inte! Jag är ju också alltid imponerad av väskor som har innertyg, har själv inte gjort nåt sånt än.

    SvaraRadera
  2. Vad fin den blev!!! Förstår att tjejen din var stolt!
    Och vilken bra idé med att barnen tar med sina favoritböcker.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...